Impassé

 

Jan van Til

 

 

Waar zou de belangstelling van verreweg de meeste IT-ers eerst en vooral naar uit gaan? Waar zou m.a.w. hun hart liggen, waar zou hun hart sneller van gaan kloppen? Waarop ligt vrijwel alle nadruk in moderne IT-opleidingen?

 

Waar zou de belangstelling van verreweg de meeste business mensen eerst en vooral naar uit gaan? Waar zou m.a.w. hun hart liggen, waar zou hun hart sneller van kloppen? Waarop ligt vrijwel alle nadruk in Business georiënteerde opleidingen?

 

Daartussen ligt een mistig grijs, een welhaast braakliggend terrein dat alsmaar luider roept, ja zelfs schreeuwt om serieuze, zakelijke invulling.

 

Een invulling waar IT niet mee komt – zo vrees ik. IT ziet de essentie van het terrein niet of nauwelijks. Dat terrein heeft haar hart ook niet. Wel beweert IT luidkeels dat men op dat terrein allang reuze actief is – om de klant te kunnen bieden wat hij/zij echt nodig heeft.

 

Een invulling waar, zo vrees ik, ook business niet mee komt. De business ondervindt dagelijks de ellende van dat braakliggende terrein. Maar ze mist het inzicht dat IT hier, naar haar aard, ook niet werkelijk kàn helpen en houdt hardnekkig vol dat IT het maar moet oplossen: zij hebben er verstand van!

 

Vrijwel iedereen voelt dat braakliggende terrein en ziet de-andere-kant staan. Velen hebben dat terrein er tussenin weliswaar benoemd en beschreven – in de vorm van een oplossingsrichting: Business/IT-alignment.

 

Alignment doe je het beste met een scharnier. Een scharnier laat beide bladen – business en IT – elk zoveel als mogelijk hun eigen gang gaan. Daarbij richt elk blad zich op de eigen sterke kanten zonder het andere blad uit het oog te verliezen.

 

En de scharnierpen…? Die houdt de beide bladen gewoon bij elkaar.

 

Waar is het de business om te doen? Om informatie met kraakheldere betekenis tot trefzekere actie. Van moment tot volgende moment. Van situatie tot volgende situatie. Dat is het eerste scharnierblad.

 

Dat betekent dat informatie met het oog op situationeel kraakheldere betekenis moet worden gemodelleerd. Dat is de scharnierpen.

 

En op basis van dergelijke informatiemodellen bouwt en onderhoud IT haar systemen. Dat is het tweede scharnierblad.

 

 

 

April 2015, 2015 © Jan van Til